Margaryna – dlaczego nie należy dawać jej dzieciom?

W przeciwieństwie do masła margaryny zawierają nieduże ilości tłuszczów nasyconych. Nie mają cholesterolu, dodatkowo wzbogaca się je witaminą A. Do niektórych margaryn dodaje się również kwas foliowy, witaminy z grupy B, a także kwasy omega-3. Trzeba pamiętać, że twarde margaryny mogą zawierać tłuszcze trans, które są niekorzystne dla zdrowia. Czy można je zatem podawać dzieciom? Lepiej tego nie ryzykować. Margaryny od dawna powoli znikają z rynku i nikt już ich nie poleca jako zastępstwa dla masła.

Jakie tłuszcze zatem nadają się dla dzieci? Nienasycone kwasy omega-3 i omega-6 mają duże znaczenie dla zdrowia, między innym dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Trzeba jednak wiedzieć, że należy przyjmować je we właściwych proporcjach, które wynoszą 1:5. Dieta większości osób zawiera zbyt dużo produktów dostarczających omega-6, czyli na przykład margaryn i olejów. Warto uzupełnić jadłospis o większe ilość ryb, które są bardzo dobrym źródłem omega-3. Wystarczą trzy porcje ryb w tygodniu, aby dostarczyć organizmowi wystarczającej ilości tych kwasów tłuszczowych i prawidłowo zbilansować dietę.

Innym rozwiązaniem jest podawanie dziecku tranu, np. w pastylkach. Źródłem dobrych tłuszczy są orzechy i nasiona, a także awokado, które można dodawać do owocowych koktajli lub deserów.